
Hei!
Olen vuonna 2010 valmistunut psykologi ja psykologian tohtori. Olen erityisesti kiinnostunut varhaisista perhesuhteista sekä raskausaikaan ja vanhemmuuteen liittyvistä asioista. Asiakastyötä olen tehnyt pääasiassa lapsiperheiden parissa. Pidän psykologin vastaanottoa Liedossa Neuvolan Sivutaskun & Gynekologipalvelu Vanamon tiloissa. Tutkimustyötä teen tällä hetkellä vanhemmuuden siirtymävaiheen ja varhaisen vuorovaikutuksen parissa.
Psykologina haluan olla helposti lähestyttävä ja turvallinen, jolloin rauhallinen ja avoin läsnäolo on mahdollista. Kohtaan sinut aitona itsenäni. Asiakkaan kunnioittaminen ja hänen kokemuksensa arvostaminen on työssäni keskeistä. On tärkeää, että koet tulevasi kuulluksi ja kohdatuksi. Kanssani voit olla sellainen kuin olet. Vastaanotollani etsimme yhdessä keinoja selviytyä kaikenlaisten, myös hankalien, olojen kanssa.
Arvokasta niin henkilökohtaisesti kuin myös työelämän näkökulmasta on ollut kasvaa yhdessä kolmen lapseni kanssa. Oma polkuni vanhemmaksi sekä kotivuodet lasten kanssa ovat opettaneet paljon itsestäni, vanhemmuudesta ja ihmisyydestä. Olen myös harvinaissairaan lapsen vanhempi, joka on vaikuttanut minuun voimakkaasi niin henkilökohtaisesti kuin ammatillisestikin. Kokemuksen kautta olen saanut laaja-alaista näkemystä ja ymmärrystä myös työhöni psykologina.
Pidän tärkeänä ymmärretyksi tulemisen kokemusta, jonka vuoksi haluan työssäni pyrkiä sitä kohti ja olla luottamuksesi arvoinen.
Tutkimustyössäni olen keskittynyt varhaiseen isä-lapsisuhteeseen, erityisesti suhteen kehittymiseen raskausajasta eteenpäin ja merkitykseen muiden perhesuhteiden näkökulmasta. Tutkimustyön lisäksi olen työskennellyt yli 10 vuoden ajan vanhemman ja lapsen välisen suhteen arviointimenetelmän, PCERA:n, parissa useissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa sekä toiminut erilaisissa opetus- ja luennointitehtävissä. Tällä hetkellä toimin myös vertaisohjaajana harvinaissairaiden lasten vanhemmille suunnatussa vertaisryhmässä.
Raskaus- ja odotusajan psykologiaan suuntauduin jo psykologian opintojeni aikana, jolloin tein mielikuvahaastatteluita (WMCI) vauvaa odottaville pariskunnille osana tutkimushanketta. Pro gradu -tutkielmani tein raskaudenaikaisesta ja raskauteen liittyvästä ahdistuksesta. Syventävää tietoa raskausajan psykologiasta opiskelin koulutusprosessissa liittyen raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan vuorovaikutusriskeihin ja niiden hoitoon.
Varhaisten perhesuhteiden tukeminen on lähellä sydäntäni, niin tutkimus- kuin asiakastyössäni.
Tutkinnot
- psykologian tohtori, Turun yliopisto, 2019-2024
- psykologian maisteri, Turun yliopisto, 2005-2010
- sairaanhoitaja, Turun ammattikorkeakoulu, 2002-2005
Muu koulutus
- Psykofyysisen psykoterapian perusteet, (30 op), Turun kesäyliopisto, 2025
- Raskaus- ja vauva-ajan MIM (Marschak Interaction Method) -menetelmäkoulutus, 2023
- Yliopistopedagogiikan perusopinnot (25op), Turun yliopisto, 2020–2022
- MIM (Marschak Interaction Method) -menetelmäkoulutus, 2014
- Musiikkiterapian perusopinnot (30 op), Turun kesäyliopisto ja Jyväskylän yliopisto, 2013
- MSSB (MacArthur Story Stem Battery) -menetelmäkoulutus, 2012
- Raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan vuorovaikutusriskit ja niiden hoito -koulutusprosessi, 2009
- PCERA (The Parent-Child Early Relational Assessment) -menetelmäkoulutus, 2009
- WMCI (Working Model of the Child Interview) haastattelu- ja arviointikoulutus, 2009
Tieteelliset julkaisut
- Lindstedt, J. (2024). Prenatal representations, early family relationships and child social-emotional development: The Father’s contribution. Väitöskirja.
- Lilliesköld, S., Lode-Kolz, K., Rettedal, S., Lindstedt, J., Linnér, A., Markhus Pike, H., Ahlqvist-Björkroth, S., Ådén, U., & Jonas, W. (2023). Skin-to-Skin Contact at Birth for Very Preterm Infants and Mother-Infant Interaction Quality at 4 Months: A Secondary Analysis of the IPISTOSS Randomized Clinical Trial. JAMA Netw Open. 2023;6(11):e2344469.
- Lindstedt, J., Ahlqvist-Björkroth, S., Junttila, N., & Korja, R. (2024). Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood. Family Relations, 1–18.
- Lindstedt, J., Korja, R., Carter, A., Pihlaja, P., & Ahlqvist-Björkroth, S. (2024). Parental prenatal representations of the child are related to 18-month-old children’s social-emotional competence. Attachment & Human Development, 1–19.
- Kårstad, S., Bjørseth, Å., Lindstedt, J., Brenne, A., Steihaug, H., & Elvrum A.-K. (2022). Parental Coping, Representations, and Interactions with Their Infants at High Risk of Cerebral Palsy. Journal of Clinical Medicine, 12(1), 227.
- Provenzi, L., Lindstedt, J., De Coen, K., Gasparini, L., Peruzzo, D., Grumi, S., Arrigoni, F., & Ahlqvist-Björkroth, S. (2021). The Paternal Brain in Action: A Review of Human Fathers’ fMRI Brain Responses to Child-Related Stimuli. Brain sciences, 11, 816.
- Lindstedt, J., Korja, R., Vilja, S., & Ahlqvist-Björkroth, S. (2020). Fathers’ prenatal attachment representations and the quality of father–child interaction in infancy and toddlerhood. Journal of Family Psychology, 35, 478-488.